Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ελευθεροτυπία. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ελευθεροτυπία. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 18 Αυγούστου 2010

Εκτός κοινοβουλίου Κροάτης που καταδικάστηκε για εγκλήματα πολέμου


Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 22:28 Δευτέρα 16 Αυγούστου 2010
Το κοινοβούλιο της Κροατίας έθεσε εκτός του σώματος τον βουλευτή Μπρανιμίρ Γκλάβας επειδή καταδικάστηκε σε φυλάκιση οκτώ ετών για εγκλήματα πολέμου κατά Σέρβων πολιτών, στη διάρκεια του σερβοκροατικού πολέμου (1991-95).
Ο Μπρανιμίρ Γκλάβας είχε καταδικαστεί πρωτόδικα σε δέκα χρόνια φυλάκισης, ωστόσο η ποινή του μειώθηκε κατά δύο έτη τον Ιούλιο. Ο 53χρονος πρώην βουλευτής έχει καταφύγει στη Βοσνία προκειμένου να γλιτώσει την φυλακή. Ο Γκλάβας διαθέτει και κροατικό και βοσνιακό διαβατήριο.
Τον Μάιο του 2009 δικαστήριο του Ζάγκρεμπ τον καταδίκασε για απαγωγές, βασανιστήρια και δολοφονίες Σέρβων πολιτών στην πόλη Όσιγεκ, κατά τη διάρκεια του σερβοκροατικού πολέμου. Ο ίδιος είχε δηλώσει αθώος, κάνοντας λόγο για πολιτική απόφαση.
http://www.enet.gr/?i=news.el.kosmos&id=193606

Οι Σερβοβόσνιοι καταγγέλλουν την Τουρκία στο Ισραήλ


Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 14:19 Δευτέρα 16 Αυγούστου 2010
Κατηγορίες κατά της Τουρκίας, ότι αναμειγνύεται στα εσωτερικά της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, εξαπέλυσε ο ηγέτης των Σερβοβοσνίων, Μίλοραντ Ντόντικ, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο Ισραήλ.
Όπως είπε, ενημέρωσε τον Ισραηλινό υπουργό Εξωτερικών, Άβιγκντορ Λίμπερμαν, ότι η σερβοβοσνιακή κοινότητα αισθάνεται ισχυρή παρουσία της Τουρκίας στην περιοχή, η οποία αποσκοπεί στη στήριξη των Βοσνίων Μουσουλμάνων. "Εκτιμάμε ότι η Τουρκία θέλει να κάνει μια ενιαία και συγκεντρωτική Βοσνία με ένα μόνο λαό [...] Είπα στον υπουργό ότι δεν μπορούμε να αποδεχθούμε ένα τέτοιο μεσολαβητικό ρόλο της Τουρκίας", πρόσθεσε.
http://www.enet.gr/?i=news.el.kosmos&id=193538

«Χημική» εξόντωση Κούρδων

Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 18 Αυγούστου 2010
Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΧΗΜΙΚΑ ΟΠΛΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΑΝΤΑΡΤΩΝ ΤΟΥ ΡΚΚ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ «DER SPIEGEL»
Της ΕΡΣΗΣ ΒΑΤΟΥ
Νέα διάσταση στις ατεκμηρίωτες μέχρι σήμερα καταγγελίες ότι οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις χρησιμοποιούν χημικά όπλα κατά των Κούρδων ανταρτών δίνει η επιβεβαίωση εκ μέρους Γερμανών ειδικών της γνησιότητας φωτογραφιών που δείχνουν μαχητές του ΡΚΚ καμένους από χημικά.
Η επιβεβαίωση έγινε γνωστή από δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Der Spiegel» στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, το οποίο φυσικά διέψευσε η τουρκική κυβέρνηση. Το περίεργο είναι ότι, με εξαίρεση τα ισραηλινά ΜΜΕ, ουδείς μεγάλος ειδησεογραφικός οργανισμός αναπαρήγαγε τα νέα στοιχεία.
Οι καταγγελίες για χρήση χημικών στην Τουρκία είναι παλιά ιστορία, τόσο όσο και οι εκκλήσεις οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων και μέσα στην ίδια τη χώρα για ανεξάρτητη διερεύνησή τους. Για πρώτη φορά όμως, εμπειρογνώμονες σε μια άλλη χώρα ασχολούνται διεξοδικά με το θέμα, δουλεύοντας με ό,τι έχουν στη διάθεσή τους. Στην περίπτωσή μας, φωτογραφίες διαμελισμένων και καμένων ανθρώπων, που «σχεδόν δεν αναγνωρίζονται», όπως γράφει το «Der Spiegel», το οποίο δεν τις δημοσιεύει. Πρόκειται για οκτώ Κούρδους, δύο γυναίκες και έξι άνδρες ηλικίας από 19 έως 33 ετών, που φέρονται να σκοτώθηκαν από χημικά τον Σεπτέμβριο του 2009. Συνολικά 31 φωτογραφίες δόθηκαν τον περασμένο Μάρτιο από ακτιβιστές σε γερμανική αντιπροσωπεία υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που αποτελούνταν από εμπειρογνώμονες, δημοσιογράφους και μέλη του Αριστερού Κόμματος Γερμανίας. Ο Γερμανός ειδικός στην εξακρίβωση της γνησιότητας φωτογραφιών, Χανς Μπάουμαν, τις μελέτησε και κατέληξε ότι δεν έχουν παραποιηθεί. Επιπλέον, το πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Αμβούργου εξέδωσε έκθεση της ιατροδικαστικής υπηρεσίας που, σύμφωνα με το Der Spiegel, λέει ότι «είναι εξαιρετικά πιθανό οι οκτώ Κούρδοι να πέθαναν εξαιτίας της χρήσης χημικών ουσιών».
Ζητούν έρευνα
Μετά τη δημοσίευση των ευρημάτων, Γερμανοί πολιτικοί ζήτησαν τη διεξαγωγή έρευνας από πλευράς τουρκικού κράτους. Ο Ρούπρεχτ Πολέντς, μάλιστα, που είναι και πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Μπούντεσταγκ ζήτησε «διεθνή έρευνα». Κατά τη συμπρόεδρο του κόμματος των Πρασίνων, Κλάουντια Ροθ, «είναι αδύνατον να καταλάβει κανείς γιατί οι Τούρκοι διέταξαν μεν νεκροψία-νεκροτομή των μαχητών του ΡΚΚ, απαγόρευσαν όμως τη δημοσιοποίησή της».
Η Τουρκία διέψευσε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς για χρήση χημικών, κατηγορώντας το ΡΚΚ για «προπαγάνδα». Αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών, που μίλησε στη «Hurriyet» ανωνύμως, υπενθύμισε ότι η Τουρκία έχει υπογράψει από το 1997 τη Σύμβαση για την Απαγόρευση Ανάπτυξης και Χρήσης Χημικών Οπλων και έχει περάσει 12 επιθεωρήσεις. Οι επιθεωρήσεις αυτές «έδειξαν ξεκάθαρα ότι η Τουρκία δεν διαθέτει χημικά όπλα». Αξιοσημείωτο είναι επίσης -είπε η ίδια πηγή- ότι γενικός διευθυντής της Οργάνωσης για την Απαγόρευση των Χημικών, του σώματος που επιβλέπει την τήρηση της σύμβασης, εξελέγη πρόσφατα ο Τούρκος Αχμέτ Ουζουμτσού. «Στόχος μας είναι η εξάλειψη των χημικών. Θεωρείτε λογικό να τα κατασκευάζουμε και να τα χρησιμοποιούμε;» αντέστρεψε το ερώτημα ο αξιωματούχος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών.
Τα ισραηλινά ΜΜΕ
Με εξαίρεση τα ισραηλινά μέσα, το θέμα δεν έλαβε χώρο στα διεθνή ΜΜΕ. Ωστόσο, ο Μάικλ Μόινιχαν, που γράφει στο blog www.reason.com, αναρωτιέται μήπως στο ίδιο το έδαφος της Τουρκίας συνέβη μια «μίνι-Χαλάμπτζα», θυμίζοντας το μαρτυρικό τόπο των Κούρδων στο Ιράκ, που πριν από χρόνια βομβαρδίστηκε με χημικά από τον Σαντάμ Χουσεΐν. Και στον τουρκικό Τύπο, όμως, υπήρξε παρέμβαση «υπέρ της διερεύνησης της υπόθεσης από ανεξάρτητη επιτροπή». Ο αθρογράφος της «Zaman», Ορχάν Κεμάλ Τζενγκίζ, προέτρεψε μάλιστα τον Ερντογάν «να επιδείξει απέναντι σε εικαζόμενες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα του την ίδια ευαισθησία που δείχνει σε εκείνες που γίνονται από το Ισραήλ».
(Πηγές: www.spiegel.de, www.zaman.com, www.jpost.com, www.reason.com)

Κυριακή 15 Αυγούστου 2010

Η Αλβανία στέλνει στρατιώτες στο Αφγανιστάν

Μάχιμη στρατιωτική δύναμη στην πολυεθνική δύναμη που βρίσκεται στο Αφγανιστάν έστειλε χθες η Αλβανία.Τα Τίρανα έχουν στείλει μετά το 1990 στρατιώτες σε αρκετές ειρηνευτικές αποστολές, ωστόσο αυτή είναι η πρώτη φορά μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που Αλβανοί στρατιώτες αναπτύσσονται σε μία ζώνη πολεμικών επιχειρήσεων.Η μονάδα "Αετός 1", που αποτελείται από 44 άνδρες, θα υπηρετήσει για έξι μήνες υπό αμερικανική διοίκηση στην περιοχή του Κανταχάρ στο Αφγανιστάν.«Συμμετέχετε σε επιχειρησιακές δράσεις, δίπλα σε στρατιώτες από τον πλέον άριστο στρατό του κόσμου, τον αμερικανικό στρατό», είπε ο Αλβανός πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσα στους στρατιώτες κατά την τελετή αναχώρησής τους για το Αφγανιστάν.Πρόσθεσε δε ότι είναι πολύ πιθανό να αποσταλούν κι άλλοι στρατιώτες, κάτι που επισήμανε πως αντανακλά την στενή σχέση που έχει αναπτυχθεί με τις ΗΠΑ, που βοήθησαν την Αλβανία να γίνει μέλος του ΝΑΤΟ και επενέβησαν στο γειτονικό Κόσοβο, προς όφελος των Αλβανών κατοίκων της περιοχής.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010

Ακόμη και με αποχώρηση από την κυβέρνηση της ΠΓΔΜ απειλεί το αλβανικό κόμμα

Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 12:37 Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010
Εάν δεν βρεθεί λύση για την ονομασία της ΠΓΔΜ έως τον Νοέμβριο
Το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από την κυβέρνηση του Νίκολα Γκρούεφσκι, εάν μέχρι τον Νοέμβριο που θα διεξαχθεί η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Λισσαβώνα δεν βρεθεί λύση για την ονομασία της ΠΓΔΜ άφησε ανοιχτό ο εκ των αντιπροέδρων της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ και γενικός γραμματέας του συγκυβερνώντος αλβανικού κόμματος, DUI, Αμπντουλακίμ Αντέμι.
"Είναι σαφές σε όλους ότι στην παρούσα φάση πολιτική κρίση μπορεί να προκληθεί μόνον αν το DUI αποφασίσει να εγκαταλείψει την κυβέρνηση. Ως υπεύθυνο πολιτικό κόμμα δεν επιθυμούμε να προκαλέσουμε πολιτική κρίση, η οποία θα βλάψει τους πολίτες και τη χώρα. Όμως, θεωρούμε ότι έφθασε το πλήρωμα του χρόνου και η 'Μακεδονία' δεν πρέπει να αφήσει να χαθεί η ευκαιρία στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ τον προσεχή Νοέμβριο. Εάν δεν βρεθεί λύση στο θέμα της ονομασίας, τότε θα αποφασίσουμε τι θα κάνουμε περαιτέρω. Ένα από τα ενδεχόμενα είναι και η αποχώρηση του DUI από την κυβέρνηση", δήλωσε ο Αμπντουλακίμ Αντέμι, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα των Σκοπίων Dvenik, με αφορμή τη συμπλήρωση, σήμερα, εννέα χρόνων από την υπογραφή της ειρηνευτικής συμφωνίας της Οχρίδας.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ "η ενσωμάτωση της χώρας στους θεσμούς του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί προγραμματική δέσμευση του DUI και πρόσθεσε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό, τόσο για οικονομικούς λόγους, όσο και για λόγους ασφαλείας να ενταχθεί το συντομότερο δυνατό στο ΝΑΤΟ".
Ο Αμπντουλακίμ Αντέμι ανέφερε ακόμη ότι οι συναντήσεις μεταξύ των πρωθυπουργών της Ελλάδας και της ΠΓΔΜ δημιούργησαν, τόσο στον αλβανικό παράγοντα στην ΠΓΔΜ όσο και στην ηγεσία της χώρας και στο διεθνή παράγοντα, την αισιοδοξία ότι μπορεί να βρεθεί λύση στο ζήτημα της ονομασίας.
"Το DUI υποστηρίζει από πάντοτε την ανάγκη εξεύρεσης ενός συμβιβασμού για το ζήτημα της ονομασίας το συντομότερο δυνατό, ο οποίος δεν θα απειλήσει τα κρατικά συμφέροντα της Μακεδονίας και τα εθνικά συμφέροντα των Μακεδόνων. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι πρόκειται για ένα ευαίσθητο ζήτημα, ιδίως όταν γίνεται λόγος για τη γλώσσα και την ταυτότητα των συμπολιτών μας, των Σλαβομακεδόνων. Όλα τα αλβανικά κόμματα υπογραμμίζουν ότι προσφέρουν στήριξη στα μακεδονικά κόμματα. Όμως, η επίλυση του προβλήματος της ονομασίας δεν πρέπει να παρατείνεται, διότι κάτι τέτοιο προκαλεί εντάσεις και απογοήτευση, κυρίως στους Αλβανούς, οι οποίοι θεωρούν ότι γίνονται όμηροι ενός ζητήματος που εμποδίζει την ενσωμάτωση της Μακεδονίας στους ευρωατλαντικούς θεσμούς", πρόσθεσε το υψηλόβαθμο στέλεχος του DUI, που είναι το μεγαλύτερο αλβανικό κόμμα στην ΠΓΔΜ και του οποίου ηγείται ο Αλί Αχμέτι.

Ακόμη και με αποχώρηση από την κυβέρνηση της ΠΓΔΜ απειλεί το αλβανικό κόμμα

Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 12:37 Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010
Εάν δεν βρεθεί λύση για την ονομασία της ΠΓΔΜ έως τον Νοέμβριο
Το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από την κυβέρνηση του Νίκολα Γκρούεφσκι, εάν μέχρι τον Νοέμβριο που θα διεξαχθεί η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Λισσαβώνα δεν βρεθεί λύση για την ονομασία της ΠΓΔΜ άφησε ανοιχτό ο εκ των αντιπροέδρων της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ και γενικός γραμματέας του συγκυβερνώντος αλβανικού κόμματος, DUI, Αμπντουλακίμ Αντέμι.
"Είναι σαφές σε όλους ότι στην παρούσα φάση πολιτική κρίση μπορεί να προκληθεί μόνον αν το DUI αποφασίσει να εγκαταλείψει την κυβέρνηση. Ως υπεύθυνο πολιτικό κόμμα δεν επιθυμούμε να προκαλέσουμε πολιτική κρίση, η οποία θα βλάψει τους πολίτες και τη χώρα. Όμως, θεωρούμε ότι έφθασε το πλήρωμα του χρόνου και η 'Μακεδονία' δεν πρέπει να αφήσει να χαθεί η ευκαιρία στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ τον προσεχή Νοέμβριο. Εάν δεν βρεθεί λύση στο θέμα της ονομασίας, τότε θα αποφασίσουμε τι θα κάνουμε περαιτέρω. Ένα από τα ενδεχόμενα είναι και η αποχώρηση του DUI από την κυβέρνηση", δήλωσε ο Αμπντουλακίμ Αντέμι, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα των Σκοπίων Dvenik, με αφορμή τη συμπλήρωση, σήμερα, εννέα χρόνων από την υπογραφή της ειρηνευτικής συμφωνίας της Οχρίδας.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ "η ενσωμάτωση της χώρας στους θεσμούς του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί προγραμματική δέσμευση του DUI και πρόσθεσε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό, τόσο για οικονομικούς λόγους, όσο και για λόγους ασφαλείας να ενταχθεί το συντομότερο δυνατό στο ΝΑΤΟ".
Ο Αμπντουλακίμ Αντέμι ανέφερε ακόμη ότι οι συναντήσεις μεταξύ των πρωθυπουργών της Ελλάδας και της ΠΓΔΜ δημιούργησαν, τόσο στον αλβανικό παράγοντα στην ΠΓΔΜ όσο και στην ηγεσία της χώρας και στο διεθνή παράγοντα, την αισιοδοξία ότι μπορεί να βρεθεί λύση στο ζήτημα της ονομασίας.
"Το DUI υποστηρίζει από πάντοτε την ανάγκη εξεύρεσης ενός συμβιβασμού για το ζήτημα της ονομασίας το συντομότερο δυνατό, ο οποίος δεν θα απειλήσει τα κρατικά συμφέροντα της Μακεδονίας και τα εθνικά συμφέροντα των Μακεδόνων. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι πρόκειται για ένα ευαίσθητο ζήτημα, ιδίως όταν γίνεται λόγος για τη γλώσσα και την ταυτότητα των συμπολιτών μας, των Σλαβομακεδόνων. Όλα τα αλβανικά κόμματα υπογραμμίζουν ότι προσφέρουν στήριξη στα μακεδονικά κόμματα. Όμως, η επίλυση του προβλήματος της ονομασίας δεν πρέπει να παρατείνεται, διότι κάτι τέτοιο προκαλεί εντάσεις και απογοήτευση, κυρίως στους Αλβανούς, οι οποίοι θεωρούν ότι γίνονται όμηροι ενός ζητήματος που εμποδίζει την ενσωμάτωση της Μακεδονίας στους ευρωατλαντικούς θεσμούς", πρόσθεσε το υψηλόβαθμο στέλεχος του DUI, που είναι το μεγαλύτερο αλβανικό κόμμα στην ΠΓΔΜ και του οποίου ηγείται ο Αλί Αχμέτι.

«Αν χάσω, φεύγω»


Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010

Ο ΤΟΥΡΚΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΕΣΜΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ

Ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δεσμεύτηκε ότι θα εγκαταλείψει την ηγεσία του κόμματός του εάν χάσει τις εκλογές του επόμενου έτους.

«Εάν το κόμμα μου καταλάβει τη δεύτερη θέση στις εκλογές του 2011, πράγμα μη αναμενόμενο, θα αποχωρήσω από τη θέση του προέδρου διότι θα έχω την ευθύνη για την τύχη της κυβερνώσας παράταξης», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Τουρκίας σε συνέντευξή του χθες στο Ρίζε, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Ανατολή. Το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης κυβερνά τη χώρα από το 2002 και ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ελπίζει ότι θα κερδίσει και τις επόμενες εκλογές, το καλοκαίρι του 2011, ώστε να διασφαλίσει μια τρίτη κυβερνητική θητεία. Ο Τούρκος πρωθυπουργός δήλωσε επίσης ότι θα λάβει μέρος για τελευταία φορά ως υποψήφιος στις εκλογές του 2011 και μετά τη θητεία αυτή θα συνεχίσει την πολιτική ζωή στους κόλπους μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης.
Ο Τούρκος πρωθυπουργός έκανε τις δηλώσεις στο πλαίσιο περιοδείας του στη χώρα, καλώντας τους ψηφοφόρους να εγκρίνουν την αμφιλεγόμενη συνταγματική του μεταρρύθμιση στο δημοψήφισμα της 12ης Σεπτεμβρίου, το οποίο θα αποτελέσει και κρίσιμη δοκιμασία για τη δημοτικότητα της κυβέρνησής του.
Η αντιπολίτευση είναι αντίθετη με τη συνταγματική μεταρρύθμιση, κατηγορώντας το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης ότι μέσω των συνταγματικών τροποποιήσεων επιδιώκει να πλήξει τον διαχωρισμό των εξουσιών και να εξουδετερώσει τους κοσμικούς δικαστικούς θεσμούς της Τουρκίας.
(ΑΠΕ)

Ηχογραφημένα ντοκουμέντα «καίνε» τον Ράτκο Μλάντιτς


Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 09:17 Πέμπτη 12 Αυγούστου 2010

Βρίσκονται στη διάθεση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης για την πρώην Γιουγκοσλαβία

Αρχεία συνομιλιών του καταζητούμενου πρώην επικεφαλής των δυνάμεων των Σέρβων της Βοσνίας, Ράτκο Μλάντιτς, σε μορφή γραπτή, ήχου και βίντεο, έχει στη διάθεσή του το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης για την πρώην Γιουγκοσλαβία τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στην εκδίκαση συγκεκριμένων υποθέσεων.
Ο διευθυντής του αρμόδιου για τη συνεργασία με τη Χάγη γραφείου της σερβικής κυβέρνησης, Ντούσαν Ιγκνιάτοβιτς, επιβεβαίωσε με δηλώσεις του στο σερβικό πρακτορείο ειδήσεων Tanyug ότι ηχητικά ντοκουμέντα και εγγραφές βίντεο κατασχέθηκαν από το σπίτι της οικογένειας Μλάντιτς, στο Βελιγράδι, στη διάρκεια ερευνών, το Φεβρουάριο, αλλά δεν αποκάλυψε το περιεχόμενο αυτών.
"Οι τελευταίες έρευνες οδήγησαν στην κατάσχεση ημερολογίων, ηχητικών ντοκουμέντων και βίντεο, αλλά δεν γνωρίζω τίποτα για το περιεχόμενο τους ή για το εάν τα έχει γράψει ο ίδιος ο Μλάντιτς ή κάποιος άλλος", δήλωσε ο Ντούσαν Ιγκνιάτοβιτς.
Ο πρώην ηγέτης των Σέρβων της Βοσνίας, Ράντοβαν Κάρατζιτς, ο οποίος κρατείται στις φυλακές του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου της Χάγης για την πρώην Γιουγκοσλαβία, ζήτησε την αναβολή της δίκης του για τρεις εβδομάδες, προκειμένου ο ίδιος και οι συνήγοροι υπεράσπισης του να έχουν το χρόνο να εξετάσουν τα ντοκουμέντα αυτά.
Ο Ράντοβαν Κάρατζιτς κατηγορείται για γενοκτονία, στην περίπτωση της σφαγής στη Σρεμπρένιτσα, αλλά και σε επτά άλλους δήμους της Βοσνίας.


Αποζημιώσεις από την Τουρκία ζητούν Αμερικανοαρμένιοι

Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010
Της ΕΡΣΗΣ ΒΑΤΟΥ
Στην πρώτη στην Ιστορία αγωγή που στρέφεται κατά της κυβέρνησης της Τουρκικής Δημοκρατίας και κατατέθηκε σε ομοσπονδιακή αρχή των ΗΠΑ, Αμερικανοεβραίοι, απόγονοι θυμάτων της αρμενικής γενοκτονίας, διεκδικούν αποζημιώσεις για την κινητή και ακίνητη περιουσία που έχασαν όταν εκδιώχτηκαν από τις πατρογονικές τους εστίες.
Η αγωγή κατατέθηκε για λογαριασμό δύο Αμερικανών αρμενικής καταγωγής, του Γκαρβίς Νταβουγιάν από το Λος Αντζελες και του Χραΐρ Τουραμπιάν από το Κουίνς της Νέας Υόρκης, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η τουρκική κυβέρνηση παραβίασε τους νόμους, προέβη σε αθέμιτο πλουτισμό, παραβίασε ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές δίκαιο. Η Τουρκία όφειλε να διαχειριστεί την περιουσία τους έως ότου καταστεί εφικτό να τους επιστραφεί, αντ' αυτού όμως «την κατέσχεσε και ιδιοποιήθηκε κάθε έσοδο που προήλθε από αυτήν». Ζητούν να αποζημιωθούν για γη, κτίρια, επιχειρήσεις, τραπεζικούς λογαριασμούς που κατασχέθηκαν και άλλα περιουσιακά στοιχεία, όπως θρησκευτικά κειμήλια, πολλά από τα οποία βρίσκονται σε μουσεία της Τουρκίας. Με επικεφαλής των Αμερικανοαρμένιο μεγαλοδικηγόρο Μαρκ Γκεράγκος, όλοι οι νομικοί της ενάγουσας πλευράς είναι αρμενικής καταγωγής, «έχουν χάσει μέλη της οικογένειάς τους στη γενοκτονία» και θα επιδιώξουν συλλογική αγωγή, συγκεντρώνοντας όσο περισσότερους απογόνους θυμάτων της σφαγής είναι εφικτό. Η αγωγή στρέφεται και κατά δύο μεγάλων τουρκικών τραπεζών: της Κεντρικής Τράπεζας της Τουρκίας και της αρχαιότερης στη χώρα Ziraat Bankasi, που ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1860. Η δίκη μπορεί να κρατήσει και τρία χρόνια, αλλά οι Αρμένιοι είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν την υπόθεση. Αν κερδηθεί, η Τουρκία θα υποχρεωθεί να πληρώσει πολλά δισεκατομμύρια δολάρια. Ο Γκεράγκος ωστόσο ξεκαθάρισε ότι το μείζον θέμα είναι να αναγνωριστεί, μέσω της αποδοχής της αγωγής, η σφαγή. Το 2000 η Βουλή της Καλιφόρνιας αναγνώρισε τη γενοκτονία των Αρμενίων, επιτρέποντας στους απογόνους των θυμάτων να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από ασφαλιστικές εταιρείες. Εφετείο αργότερα ανέτρεψε την απόφαση, όμως ο Γκεράγκος έχει προσφύγει κατά της δευτεροβάθμιας ετυμηγορίας. Παρ' όλα αυτά, δύο ασφαλιστικές εταιρείες αποζημίωσαν κληρονόμους των Αρμενίων με συνολικό ποσό 40 εκατομμυρίων δολαρίων.
http://www.enet.gr/?i=news.el.kosmos&id=192781

Αντιδράσεις για τη δολοφονία ομογενή στην Αλβανία

Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 17:22 Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010
Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η δολοφονία 35χρονου Έλληνα ομογενή που σημειώθηκε χθες στη Χειμάρρα. «Απαράδεκτες εγκληματικές ενέργειες όπως αυτή [...] πρέπει να είναι καταδικαστέες από το σύνολο της αλβανικής κοινωνίας και τους πολιτικούς εκπροσώπους της», δήλωσε για το περιστατικό ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών.
Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, χθες, το πρωί τρεις Αλβανοί από την Αυλώνα ζήτησαν από τον 35χρονο να μη μιλάει ελληνικά στο μαγαζί του, που βρίσκεται στη Χειμάρρα. Μετά τη λογομαχία ακολούθησε ξυλοδαρμός και ο ομογενής αναγκάστηκε να κρυφτεί.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι τρεις Αλβανοί τον εντόπισαν ύστερα από αρκετές ώρες, ενώ επέβαινε σε μηχανή μεγάλου κυβισμού. Τότε όρμησαν με το αυτοκίνητό τους πάνω στο νεαρό άνδρα και τον καταπλάκωσαν.
Η αστυνομία συνέλαβε έξι άτομα για την υπόθεση, χωρίς όμως να εκδώσει ανακοίνωση για τα αίτια και τις συνθήκες του συμβάντος. Ο αλβανικός Τύπος σε σημερινά του δημοσιεύματα έκανε λόγο για δυστύχημα. Κάτοικοι της πόλης απέκλεισαν χθες την εθνική οδό Αγίων Σαράντα- Αυλώνα, ζητώντας από τις αρχές να αποδοθεί δικαιοσύνη, αλλά και να ληφθούν μέτρα ώστε να αποφευχθούν τέτοιου είδους εθνικιστικές ενέργειες σε βάρος των Ελλήνων κατοίκων της Χειμάρρας. Ο εθνικός δρόμος άνοιξε σήμερα στις 11 τοπική ώρα, ωστόσο οι κάτοικοι προειδοποίησαν με νέες κινητοποιήσεις.
Απονομή Δικαιοσύνης απαιτεί το ΥΠΕΞ
Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, Γρηγόρης Δελαβέκουρας, γνωστοποίησε ότι η πρεσβεία της Ελλάδος στα Τίρανα ζήτησε από τις αλβανικές αρχές την πλήρη διερεύνηση των συνθηκών, υπό τις οποίες έλαβε χώρα η εγκληματική ενέργεια, τη σύλληψη των δραστών και την προσαγωγή τους στη δικαιοσύνη.
Σε ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρει:
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση που παρείχαν οι αλβανικές αστυνομικές αρχές στην Πρεσβεία της Ελλάδος στα Τίρανα, ο Αριστοτέλης Γκούμας, 35 ετών, Έλληνας ομογενής, κάτοικος Χειμάρρας Αλβανίας τραυματίστηκε εκουσίως θανάσιμα χθες το βράδυ μέσα στην πόλη της Χειμάρρας. Το γεγονός αυτό και οι πληροφορίες ότι οι δράστες είχαν εθνοτικά κίνητρα έχει προκαλέσει αναστάτωση στους κόλπους της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας στην Αλβανία.Απαράδεκτες εγκληματικές ενέργειες όπως αυτή, έχουν σκοπό να διεγείρουν εθνοτική ένταση με απρόβλεπτες συνέπειες και να υπονομεύσουν τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας-Αλβανίας. Πρέπει να είναι καταδικαστέες από το σύνολο της αλβανικής κοινωνίας και τους πολιτικούς εκπροσώπους της. Η αλβανική κυβέρνηση οφείλει να εγγυηθεί την ορθή και ταχεία απονομή δικαιοσύνης, η οποία θα αποτελέσει και τη μοναδική έμπρακτη απάντηση στις εύλογες ανησυχίες της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας.Η Πρεσβεία της Ελλάδος στα Τίρανα ζήτησε από τις αλβανικές αρχές την πλήρη διερεύνηση των συνθηκών, υπό τις οποίες έλαβε χώρα η εγκληματική ενέργεια, τη σύλληψη των δραστών και την προσαγωγή τους στη δικαιοσύνη.Στους οικείους του θανόντος εκφράζουμε θερμά συλλυπητήρια.Το Υπουργείο Εξωτερικών παρακολουθεί στενά και αδιάλειπτα όλα τα θέματα που αφορούν στην Ελληνική Εθνική Μειονότητα στην Αλβανία και υπογραμμίζει ότι ο σεβασμός και η προστασία των δικαιωμάτων και της ασφάλειας των μελών της μειονότητας, πέραν από αυτονόητη υποχρέωση της Κυβέρνησης της Αλβανίας προς τους πολίτες της, απορρέει τόσο από το διεθνές συμβατικό δίκαιο, όσο και από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, την ενσωμάτωση στο οποίο επιδιώκει η Αλβανία.
Αντιδράσεις στην Αλβανία
"Πρόκειται για έγκλημα εκ προμελέτης, αφού οι δράστες από ημέρες προκαλούσαν τον δολοφονηθέντα", δήλωσε ο δήμαρχος Χειμάρρας Βασίλης Μπολάνος.
"Τέτοιες αδικαιολόγητες, βίαιες πράξεις, απόλυτα καταδικαστέες από κάθε εχέφρονα, απειλούν να δυναμιτίσουν το κλίμα της αρμονικής συνυπάρξεως, για το οποίο όλοι οι σώφρονες πολίτες της Αλβανίας έχουν αγωνισθεί. Και ακόμη απειλούν να πυροδοτήσουν νέες συγκρούσεις και μίση στην περιοχή.", ανέφερε σε δήλωσή του ο αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος.
Πρόσθεσε δε, ότι "την κρίσιμη αυτή στιγμή απαιτείται από κάθε υπεύθυνο, νηφαλιότητα, αποφυγή αυτοδικιών, αναζήτηση της αλήθειας και επιβολή της δικαιοσύνης. Και ακόμα επιβάλλεται να ενταθούν οι ειλικρινείς προσπάθειες για να εξασφαλιστεί ο σεβασμός της ελευθερίας κάθε πολίτη και όλων γενικώς των ανθρωπίνων δικαιωμάτων".
Η κηδεία του 35χρονου πραγματοποιήθηκε σήμερα το μεσημέρι στη Χειμάρρα.
(Πληροφορίες ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Διαψεύδει τα περί μυστικών συνομιλιών Πρίστινας- Βελιγραδίου ο Χασίμ Θάτσι

Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 12:31 Τετάρτη 11 Αυγούστου 2010
Ο πρωθυπουργός του Κοσσυφοπεδίου απέρριψε κατηγορηματικά τις αιτιάσεις της αντιπολιτευόμενης «Συμμαχίας για το Μέλλον του Κοσόβου» ότι το Βελιγράδι και η Πρίστινα διεξάγουν μυστικές διαπραγματεύσεις.
"Το Κοσσυφοπέδιο είναι επικεντρωμένο στις μελλοντικές εξελίξεις, στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών", δήλωσε ο Χασίμ Θάτσι.
"Γελοία" χαρακτήρισε τα όσα υποστηρίζει η "Συμμαχία για το Μέλλον του Κοσόβου" ο πρωθυπουργός του Κοσσυφοπεδίου και τόνισε πως οι πολίτες θα πρέπει να αναμένουν "καλά νέα" από τα Ηνωμένα Έθνη.
Ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας της "Συμμαχίας για το Μέλλον του Κοσόβου", Άρντιαν Ντίνι, είχε δηλώσει νωρίτερα, σε συνέντευξη Τύπου, ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε μυστικές συνομιλίες με το Βελιγράδι.
"Έχουμε αξιόπιστες πληροφορίες που επιβεβαιώνουν ότι διεξάγονται μυστικές συνομιλίες μεταξύ αξιωματούχων της κυβέρνησης μας και της Σερβίας", επεσήμανε ο Άρντιαν Ντίνι.
Ο ίδιος κάλεσε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να ασχοληθούν με το θέμα και σημείωσε πως το κόμμα του γνωρίζει τόσο τα ονόματα των προσώπων που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις όσο και τον τόπο διεξαγωγής τους.

Επετράπη η έκδοση του δολοφόνου του Τζίντζιτς στη Σερβία


Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 19:38 Τετάρτη 11 Αυγούστου 2010

Την έκδοση του Στρέτκο Καλίνιτς, του άνδρα που έχει καταδικαστεί «ερήμην» σε 30ετή κάθειρξη για συμμετοχή στη δολοφονία του πρωθυπουργού της Σερβίας, Ζόραν Τζίντζιτς, το 2003, στη Σερβία αποφάσισε δικαστήριο της Κροατίας.
Ο Καλίνιτς μπορεί να καταθέσει έφεση κατά της έκδοσής του εντός τριών ημερών.
Ο κατηγορούμενος για τη δολοφονία του Σέρβου πρωθυπουργού συνελήφθη, σε μία ανταλλαγή πυρών στα περίχωρα του Ζάγκρεμπ και έκτοτε κρατείται στην κροατική πρωτεύουσα.


Τρίτη 10 Αυγούστου 2010

Έτοιμο για διαπραγματεύσεις με την Πρίστινα δηλώνει το Βελιγράδι

Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 10:36 Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010
Η Σερβία είναι έτοιμη για ανοιχτές, σοβαρές διαπραγματεύσεις με την Πρίστινα και δεν θα απορρίψει εκ προοιμίου κάποια λύση που θα τεθεί προς συζήτηση, δήλωσε ο Σέρβος υπουργός Εξωτερικών, Βουκ Γέρεμιτς.
"Στο μόνο που λέμε 'όχι', ανένδοτα, είναι στη μονομερή ανακήρυξη της απόσχισης", είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της σερβικής διπλωματίας.
Ερωτηθείς για τα επιχειρήματα της Σερβίας, γιατί δεν πρέπει να αναγνωριστεί η μονομερώς ανακηρυχθείσα ανεξαρτητοποίηση του Κοσόβου, ο κ. Γέρεμιτς είπε ότι αυτή είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των Ηνωμένων Εθνών που μια αποσχισθείσα επικράτεια αποκτά κρατική υπόσταση, χωρίς τη συναίνεση του κράτους, από το οποίο αποσχίστηκε.
"Εάν αυτό συνέβη στην περίπτωση του Κοσόβου, αύριο μπορεί να συμβεί οπουδήποτε αλλού στον πλανήτη", προειδοποίησε ο Σέρβος υπουργός Εξωτερικών.
Ο κ. Γέρεμιτς υπογράμμισε ότι στον καθορισμό της στάσης της για το Κόσοβο, η Σερβία δεν μάχεται μόνο για τα πολιτικά, συνταγματικά και δημοκρατικά της δικαιώματα, αλλά και για να το αποτρέψει ένα επικίνδυνο προηγούμενο.
"Το Κόσοβο είναι ένα ζήτημα που διχάζει το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, τα κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το ΝΑΤΟ", σημείωσε ο κ. Γέρεμιτς και πρόσθεσε πως ο μόνος τρόπος για να αρθεί αυτός ο διχασμός είναι να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή λύση.

Εγκρίθηκε τελικά ο διορισμός του διοικητή των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων


Ηλεκτρονική Έκδοση enet.gr, 16:42 Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010

Εκτονώθηκε η πολιτική κρίση στην Τουρκία, μετά την έγκριση του διορισμού του Ισίκ Κοσάνερ στη θέση του διοικητή των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων από τον Τούρκο πρόεδρο Αμπντουλάχ Γκιούλ.

Ο Ισίκ Κόσανερ θα αντικαταστήσει τον στρατηγό Ιλκέρ Μπάσμπουγ που αναμένεται να αποσυρθεί από τη θέση του διοικητή στο τέλος Αυγούστου.
Χθες το βράδυ ο Αμπντουλάχ Γκιούλ ενέκρινε και το διορισμό του στρατηγού Ερντάλ Τζεϊλάνογλου στη θέση του διοικητή του στρατού ξηράς.
Και οι δύο θέσεις ειχαν μείνει κενές μετά τις ετήσιες κρίσεις του Ανωτάτου Στρατιωτικού Συμβουλίου, στις 4 Αυγούστου, καθώς κυβέρνηση και στρατιωτικοί διαφωνούσαν για το ποιος θα αναλάβει την ηγεσία του στρατού ξηράς, εντείνοντας τους φόβους για πολιτική αστάθεια στη χώρα.
Την περασμένη εβδομάδα ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε αρνηθεί να υπογράψει τη λίστα με τις προαγωγές στο στράτευμα που του είχε παρουσιάσει ο στρατός. Η διαφωνία του Τούρκου πρωθυπουργού αφορούσε στην στην προαγωγή 11 ανώτατων αξιωματικών, τα ονόματα των οποίων είχαν εμπλακεί σε απόπειρες ανατροπής της ισλαμιστικών καταβολών κυβέρνησής του.

FAO: Τουρκία, ο οπωρώνας της Ευρώπης

Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τρίτη 10 Αυγούστου 2010
Σε «οπωρώνα» της Ευρώπης και «χειμωνιάτικο περιβόλι» που θα προμηθεύει τη γηραιά ήπειρο με προϊόντα εκτός εποχής μπορεί να μετατραπεί σύντομα η Τουρκία, χάρη στην άνθηση που γνωρίζει ο αγροτικός τομέας της.
«Με τους τεράστιους φυσικούς της πόρους και τις απέραντες καλλιεργήσιμες εκτάσεις, η Τουρκία έχει τη μεγάλη δυνατότητα να επιτύχει αύξηση των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων», σημειώνει σε έκθεσή του το Πρόγραμμα Γεωργίας και Τροφίμων του ΟΗΕ (FAO). Σειρά παραγόντων συνετέλεσαν στην ενδυνάμωση του αγροτικού τομέα και -παρά τη γενικότερη οικονομική κρίση- σε αύξηση των εξαγωγών, κυρίως «χάρη στις οικονομικές μεταρρυθμίσεις που απελευθέρωσαν τις αγορές και προώθησαν το εμπόριο», σημειώνει στην έκθεσή του το FAO.
«Από το 2002 και εντεύθεν, η οικονομική πρόοδος της Τουρκίας είναι εντυπωσιακή με ανάπτυξη ΑΕΠ της τάξεως του 6,3% ετησίως», αναφέρει η έκθεση δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στον τρόπο με τον οποίο η τουρκική κυβέρνηση διαχειρίστηκε τις επιδοτήσεις στον αγροτικό τομέα, καθιστώντας τις πιο στοχευμένες και συνδέοντάς τις με αποτελέσματα. Κατά το FAO, στα πολύ θετικά στοιχεία συνέβαλε καθοριστικά η δραστική μείωση των επιτοκίων για αγροτικές πιστώσεις -ήταν 59% το 2002 και σήμερα έχουν φτάσει το 17,5%. Η αξιοποίησή τους από τους αγρότες 16πλασιάστηκε και είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στο 2008 περίπου ένα εκατομμύριο αγρότες πήραν 5,64 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι αγρότες της γείτονος μπόρεσαν επίσης να πάρουν άτοκα δάνεια και επιδότηση 50% για την υποστήριξη επενδύσεων στον τομέα της άρδευσης.
Κατά το FAO, η Τουρκία παίρνει θέση για να γίνει ο οπωρώνας της Ευρώπης εξάγοντας φρούτα και καρπούς, φρέσκους και επεξεργασμένους. Μπορεί όμως επίσης η Τουρκία να προμηθεύει την Ευρώπη με αγαθά της γης που είναι εκτός εποχής, όπως κεράσια, σταφύλια και ντομάτες, καρύδια και βερίκοκα. Στη λίστα εξαγωγών βρίσκονται πάνω από 1.000 προϊόντα.
(Πηγή: Hurriyet Daily News)

Προσωρινή εκτόνωση στην κρίση στρατού-Ερντογάν

Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τρίτη 10 Αυγούστου 2010
Του ΘΟΔΩΡΗ Γ. ΚΑΝΕΛΛΟΥ
Η ανακοίνωση των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων ότι στην ηγεσία του επιτελείου τους τοποθετείται ο στρατηγός Ιζίκ Κοζανέρ επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η συμφωνία κυβέρνησης και στρατού για τις προαγωγές αποτελεί προσωρινή μόνον εκτόνωση της μεταξύ τους έντασης, καθώς σε ένα χρόνο ο Κοζανέρ θα παραιτηθεί.
Η προαγωγή του Κοζανέρ επιτεύχθηκε μετά τη συμφωνία Ερντογάν - στρατού στο όνομα του διαδόχου του στην ηγεσία του Στρατού Ξηράς, που είναι ο στρατηγός Τσεϊλάνογλου. Μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, ο πρωθυπουργός Ερντογάν δήλωσε στα ΜΜΕ: «Δεν πρόκειται να κουνάμε συγκαταβατικά το κεφάλι μας σε οποιονδήποτε συναντάμε στον δρόμο μας. Χρησιμοποιήσαμε την εξουσία που έχουμε στη διάθεσή μας». Η άρνηση του Ερντογάν να δεχτεί την προαγωγή του στρατηγού Ιγκσίζ στην ηγεσία του Στρατού Ξηράς ήταν μια ανατροπή παλιάς πρακτικής, που ήθελε την κυβέρνηση να μην προβάλλει βέτο στις προαγωγές των αξιωματικών. Ο Ερντογάν δεν είναι καθόλου συμπαθής στις τάξεις του στρατού επειδή είναι ισλαμιστής. Ο στρατός θεωρεί εαυτόν υπερασπιστή του κοσμικού χαρακτήρα του τουρκικού πολιτεύματος και από το 1960 έχει ρίξει τρεις κυβερνήσεις.
Ο Κοζανέρ είναι από τους ακραιφνείς οπαδούς του κοσμικού κράτους, αλλά συνταξιοδοτείται του χρόνου και όχι σε τρία χρόνια, όπως είναι κανονικά η θητεία του αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό σημαίνει ότι σε ένα χρόνο θα υπάρχει πάλι έδαφος σύγκρουσης στρατού - κυβέρνησης. Ετσι κι αλλιώς, η Τουρκία μπαίνει σε κρίσιμη πολιτική περίοδο. Σε ένα χρόνο, τον ερχόμενο Ιούλιο, θα έχει εκλογές, ενώ το Δεκέμβριο αρχίζουν οι δίκες των κατηγορουμένων για την υπόθεση «Βαριοπούλα», που φέρεται να είναι συνωμοσία του στρατού για να ρίξει την κυβέρνηση Ερντογάν. Τον Σεπτέμβριο θα γίνει δημοψήφισμα για τη συνταγματική μεταρρύθμιση. Πάνω από 400 άτομα στην Τουρκία -ακαδημαϊκοί, δημοσιογράφοι, διανοούμενοι και στρατιωτικοί- αντιμετωπίζουν κατηγορίες για συνωμοσία με στόχο την ανατροπή της κυβέρνησης.
Ο Κοζανέρ δεν έχει κάνει καμία δήλωση για την υπόθεση «Βαριοπούλα». Αυτό διευκόλυνε στρατό και Ερντογάν να συμφωνήσουν στο όνομά του. Οι δηλώσεις του στο εξής θα περνούν από ψιλό κόσκινο. Ο Κοζανέρ, ηλικίας 65 ετών, ήταν αρχηγός του Στρατού Ξηράς τα δύο προηγούμενα χρόνια. Νωρίτερα ήταν αρχηγός της Στρατιωτικής Ακαδημίας και διοικητής των τουρκικών δυνάμεων στην κατεχόμενη Κύπρο.

Κυριακή 25 Ιουλίου 2010





Ενός Κοσόβου μύρια έπονται
Του ΝΙΚΟΛΑ ΖΗΡΓΑΝΟΥ
Η αναπάντεχη απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου πως «η ανακήρυξη της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου δεν παραβίασε το διεθνές δίκαιο, καθώς δεν προβλέπεται σχετική απαγόρευση» προκάλεσε σοκ και δέος στο Βελιγράδι και πανηγυρισμούς στην Πρίστινα.
Στο άκουσμα της απόφασης Αλβανοί πανηγυρίζουν στην Πρίστινα. Το θέμα τώρα παραπέμπεται στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, με δυσμενέστερους όρους για τους Σέρβους, που ωστόσο θα συνεχίσουν τη μάχη τους.
«Το Δικαστήριο αποφάσισε μόνο για ένα τεχνικό θέμα, που είναι η διακήρυξη ανεξαρτησίας και δεν πήρε θέση για τη νομιμότητα της απόσχισης όπως ζητούσε η Σερβία», επισήμανε ο υπουργός Εξωτερικών Βουκ Γιέρεμιτς.
Υπάρχουν και θετικά σημεία στην απόφαση, τονίζει ο πρέσβης της Σερβίας στην Αθήνα, Ντράγκαν Ζουπανιέβατς, καθώς «το Δικαστήριο συνεχίζει να υποστηρίζει ως αρχή την εδαφική ακεραιότητα των κυρίαρχων κρατών, θεωρεί σε ισχύ την απόφαση 1244 του ΟΗΕ σύμφωνα με την οποία το Κόσοβο αποτελεί μέρος της Σερβίας και επιβεβαιώνει πως το Κόσοβο βρίσκεται κάτω από την εντολή του ΟΗΕ».
Ωστόσο, η πραγματικότητα λέει πως το Δικαστήριο, αν και δεν μπήκε στην ουσία του σερβικού αιτήματος και παρέκαμψε το ερώτημα που του ετέθη, απεφάνθη για κάτι ευρύτερο που ξεπερνάει τα στενά όρια της περιοχής. Εστω και έμμεσα, οι δικαστές έδωσαν πράσινο φως νομιμότητας σε κάθε λογής αποσχιστικό κίνημα να διακηρύξει μονομερώς ανεξαρτησία, ιδίως αν στηρίζεται στα όπλα και την ισχύ μιας μεγάλης δύναμης. Πρακτικά, ενός Κοσσυφοπεδίου, μύρια έπονται.
Τι μήνυμα παίρνουν οι Σέρβοι της Βοσνίας, οι Αλβανοί της ΠΓΔΜ, οι Τουρκοκύπριοι στον κατεχόμενο Βορρά, οι Κούρδοι της Τουρκίας και του Ιράν, οι μουσουλμάνοι του Σατζάκ, οι Σέρβοι της Μιτρόβιτσα, οι Αλβανοί στο Πρέσεβο, οι ρωσόφωνοι της Υπερδνειστερίας, της Νοτίου Οσετίας, της Αμπχαζίας, οι Αρμένιοι του Ναγκόρνο Καραμπάχ, οι λαοί του Καυκάσου εν γένει, οι ουγγρικές μειονότητες στην κεντρική Ευρώπη, οι Ρουμάνοι της Ουκρανίας, οι Τάταροι;
Τι θα γίνει με την Ταϊβάν, το Θιβέτ και τη μουσουλμανική επαρχία της Κίνας, Ξιν Γιανγκ, με το Σομάλιλαντ και τη Δυτική Σαχάρα;
Ποιος μπορεί να αποτρέψει πλέον κινήματα που ζητούν ανεξαρτησία και απόσχιση μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες όπως οι Βάσκοι, οι Καταλανοί, οι Βαλόνοι και οι Σκοτσέζοι να πετύχουν έστω και μονομερώς το σκοπό τους; Ποιος θα έχει το ανάστημα να τους πει απαγορεύεται, ιδίως αν αυτές οι κυβερνήσεις έχουν υποστηρίξει τη μονομερή ανεξαρτησία του Κοσσυφοπεδίου; Εκτός κι αν δεν πρόκειται για ζήτημα αρχής αλλά απλώς για μια προβολή ωμής ισχύος. Σα να ξαναγυρίζουμε στον Μεσαίωνα, με όλη την υποκρισία αλλά και τον κυνισμό της εποχής.